Doelstelling
Een marketingplan begint met goed onderbouwde geformuleerde marketingdoelstellingen. Een strategisch marketingstappenplan beargumenteert de keuze voor de toepassing van marketingactiviteiten en de doelstellingomschrijving heeft daarbij meerdere functionaliteiten Allereerst wordt de gewenste richting in een vast tijdspad en de intentionele prioriteiten van de marketingactiviteiten aangegeven. Vervolgens is het intern, extern een afspiegeling van de ondernemingskoers en positionering. Een herkenningspunt van wat we als organisatie zouden willen bereiken en waar de onderneming voor staat. Tot slot is het ook een referentiepunt voor het evalueren van resultaten aan het einde van een vaste periode.
Goede marketingdoelstellingen worden altijd vanuit degelijk onderzoek geformuleerd, onderbouwd en uitgevoerd. Zonder analytisch onderzoek zoals bijvoorbeeld SWOT en SMART analyses, is het onmogelijk om marketingdoelstellingen naar concreet valide omschreven marketingactiviteiten te vertalen. Doelomschrijvingen bij marketingactiviteiten worden met kwantitatief of kwalitatief valide onderzoek vooraf beargumenteerd en de resultaten worden na de marketingcampagne geëvalueerd.
Positionering
Positionering zijn valide vooraf beargumenteerde gemaakte keuzes die met onderscheidende en geloofwaardige positioneringaspecten door specifieke doelgroepen worden herkend. Positionerende identiteitsaspecten zijn voor de ontvanger relevante waarnemingen en in het hoofd opgeslagen posities. Een goede positionering verbetert de herkenbaarheid van de onderneming en creëert onderscheidende identiteitswaarden ten aanzien van de concurrent. Het grote voordeel van een goede positionering is de waardering en voorkeurspositie bij doelgroepen. Onderneming positionering zijn altijd vooraf vastgesteld en om de positioneringdoelstelling uit te voeren wordt er vervolgens een valide positioneringstrategie ontwikkelt.
Organisatiepositionering is het onderscheidend, herkenbaar en gewaardeerd positioneren van een onderneming in de gewaarwording van doelgroepen waarbij de positionering voor langere tijd vastligt. Met de inzet van marketingcampagnes worden de gewenste proposities en concrete ondernemersbelofte bestemd voor de doelgroepen verpakt in communicatie- en informatieboodschappen. Propositie komen altijd overeen met de gekozen positionering, maar de afzonderlijke positioneringaspecten kunnen bij de concretiseren van marketingcampagnes op verschillende wijzen worden benaderd. Bij positionering en met de toepassing van het anders denken wordt de potentie van de markt en niches verder ontleed en verfijnd.
Marketingscampagnes met de doelstelling omzetvergroting zijn in bestaande en nieuwe markten met herkenbare merk- en ondernemingspositionering gemakkelijker te realiseren. Potentie en positie zijn daarbij de basis, maar de onderneming performance, de daadwerkelijke uitvoerende prestatie bepalen de waardering voor de onderneming. Met een positieve onderscheidende merk- en ondernemingsidentiteit creëer je een propositie met waarde. Een meerwaarde van positieve waarderingen waardoor merk- en identiteitsherkenning van de onderneming wordt vergroot.
Herkenning
Herkenning wordt in de Engelse marketingterm aangeduid als “brand awareness”. De letterlijk betekenis hiervan is “merkbewustzijn”. In de gebruikelijke marketing omschrijvingen wordt het vertaald als herkenningsbekendheid van merk- en ondernemingsidentiteit in de beleving en waarnemingen bij de ontvanger. Met behulp van product- merk- en verkoopcampagnes kan de bekendheid, herkenning en waardering voor het merk of onderneming worden beïnvloed.
In onze andersdenkende benadering streven wij naar een synergie waarbij herkenning, bekendheid en waardering van het merkproduct of dienstverlenende merk direct wordt verbonden met een bestaand of nieuw op te richten onderneming. Naamsbekendheid vanuit deze samensmeltende benadering heeft synergetische voordelen voor zowel het merk als de onderneming.
Essentieel bij waarderende waarnemingen is het vertrouwen in zowel het merk als de achterliggende onderneming. Bij waarderende waarnemingen door de ontvanger is de impact van emoties belangrijk. Positieve emotionele herkenningen vergroten de vertrouwelijke invloed bij de ontvanger voor het merk en de onderneming. Het opbouwen van herkennings- en bewustzijnsidentiteit voor een merk en aanverwante onderneming wordt bepaald door de frequente positieve continueringsinzet van marketingactiviteiten.